کد مطلب:250357 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:338

روش کار
برای دسترسی بر مجموعه كاملی از كلام امام هادی علیه السلام ابتدا طی جلساتی سیاهه ای از كتابهایی را كه احتمال می دادیم بر گفتار و كردار حضرت مشتمل باشد، اعم از منابع حدیثی و تاریخی و تفسیری شیعه و سنی تنظیم كردیم و نیز از تجربیات برخی دانشمندان و محققان و برخی مراكز پژوهشی بهره بردیم.

پس از انتخاب كتابها و تقسیم آن میان اعضای گروه حدیث، كتابها مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و گاهی نیز از جدیدترین برنامه های رایانه ای موجود استفاده شد و تمام احادیث منسوب به آن حضرت، اعم از اقوال و افعالی كه بر احكام و معارف دینی مشتمل بود، در برگه های خاصی ثبت گردید.

سپس خواندن و مقابله و تطبیق با منابع و تنظیم احادیث گردآوری شده، توسط اعضای گروه انجام گرفت و پس از پایان این مراحل و مشورت در چگونگی تنظیم آن به ترتیب زیر سامان گرفت:

فصل اول: در عقاید

فصل دوم: در احكام

فصل سوم: در اخلاق

فصل چهارم: در دعاها

برای پرهیز از تكرار و تقطیع احادیث هر روایتی تنها در یكی از موضوعات كتاب جای گرفت. هنگام تنظیم، متن كامل تر احادیث و نیز قدیمی ترین نسخه در ابتدا قرار گرفت و چنانچه سایر منابع با آن مطابق بود و یا اختلاف جزیی - كه معنی را تغییر نمی داد - داشت، تنها به دادن نشانی آنها اكتفا شد و چنانچه اختلاف جزئی داشت و معنی را تغییر می داد، در ذیل همان حدیث یا در پاورقی به آن تغییرات اشاره شد، و در صورت اختلاف زیاد هر دو حدیث به طور جداگانه آورده شدند.

در اینجا از برادرانی كه در مرحله تصحیح و مقابله و تحقیق با ما همكاری كردند و از هیچ كوششی دریغ نورزیدند، مخصوصا آقایان: شیخ حسین خدادادی، شیخ عبدالله صالحی، شیخ بهاء الدین قهرمانی نژاد شائق، شیخ نزار منصوری و شیخ احمد اسلام پناه، تشكر می كنیم.

در پایان پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام این تلاش خالصانه را كه برگی از كلمات امام هادی علیه السلام است، به فرهنگ اسلامی تقدیم می كند و ادعا ندارد كه همه كلمات امام هادی علیه السلام را گردآورده است. از علاقه مندان این گونه مباحث انتظار می رود به منظور خدمت هر چه بیشتر و بهتر به امت اسلامی از راه نقد و ارزیابی این مجموعه بر ما منت نهند. خدای سبحان بهترین یاور و توفیق بخش است.

قم - گروه پژوهشكده ی باقرالعلوم علیه السلام